مجله هایک ویژن / دوربین مداربسته

تکنولوژی ، دوربین مداربسته ، قیمت دوربین مداربسته / هایک ویژن / دوربین مدار بسته

مجله هایک ویژن / دوربین مداربسته

تکنولوژی ، دوربین مداربسته ، قیمت دوربین مداربسته / هایک ویژن / دوربین مدار بسته

عوامل موثر بر قیمت دوربین مدار بسته

قیمت دوربین مدار بسته به چه عواملی بستگی دارد؟
قیمت دوربین مدار بسته به چه عواملی بستگی دارد؟

اگر بتوانیم به خوبی تحلیل خصوصیات تاثیر گذار بر قیمت دوربین های مدار بسته را انجام دهیم ممکن است با دوربین گران قیمتی رو به رو شویم که حتی دارای ارزش بالاتری نسبت به خصوصیاتش می باشد. و بر عکس ممکن است دوربین مدار بسته ای خیلی ارزان باشد ولی کما کان ارزش واقعی پایین تری داشته باشد.

زیرا یکی از بزرگترین دغدغه های خریداران دوربین مدار بسته همواره قیمت این سیستم ها بوده و هست. این به این معنی نیست که دوربین مدار بسته مورد نظر گران قیمت و یا ارزان قیمت است، در هر دو صورت مساله این است که آیا این دوربین مدار بسته مورد نظر دارای قیمت واقعی متناسب با محصول هست و یا قیمت آن مناسب نیست.

عوامل تاثیر گذار بر قیمت دوربین مدار بسته دو دسته اند.
  • دسته اول – عوامل بدیهی در قیمت دوربین مدار بسته که شامل عواملی می باشد که جزء خصوصیات بارز دوربین مدار بسته بوده و توسط افراد عادی این مسائل قابل تحلیل می باشند.
  • دسته دوم – خصوصیات پنهان که این ددسته بسیار مهم تر از دسته اول می باشد. اما متاسفانه اطلاع رسانی کمی در این مورد صورت می گیرد.

در این مقاله سعی شده به دقت این مسائل مورد بررسی قرار بگیرد و اطلاع رسانی کاملی در اختیار خریداران دوربین های مدار بسته قرار گیرد.

دسته اول: عوامل بدیهی در قیمت دوربین مدار بسته
  • رزولوشن دوربین مدار بسته

شاید بتوان گفت که رزولوشن دوربین مدار بسته اولین گزینه ای هست که در هنگام خرید دوربین مدار بسته بررسی می شود. در این که رزولوشن دوربین مدار بسته در قیمت آن تاثیر می گذارد شکی نیست اما باید دقت نمود که این رزولوشن تصویر خروجی هر چقدر اهمیت دارد فریم ریت تصویر خروجی نیز روی قیمت اثر گذار می باشند و همچنین باید از مقدار رزولوشن مطمئن شد که روش این کار توضیح داده می شود.

  • طریقه تشخیص رزولوشن دوربین مدار بسته

با توجه به اینکه همیشه رزولوشن های اعلامی از سوی فروشندگان نامعتبر صحیح نبوده و گاها با تغییرات در GUI دوربین رزولوشن نمایشی را تغییر داده و خریدار را فریب می دهند.

باید بدانید هزینه ی ارزان خریدن، گاهی بیشتر از گران خریدن است، برای مثال، یک سیستم مدار بسته از برند معتبر با قیمت X تومان ویک سیستم مدار بسته  NO NAME و نا معتبر با قیمت نصف آن را تصور نمایید. شاید با خریدن سیستم NO NAME نیمی از پولتان را صرفه جویی کرده باشید ولی یقینا، پس از مدتی هزینه نگهداری آن به مراتب بیشتر از قیمت اولیه خواهد بود.

انتخاب DVR و NVR مناسب

راحت ترین روش برای تشخیص رزولوشن دوربین مداربسته این است که ابتدا تصویر دوربین فوق را با دستگاه DVR رکورد نماییم و سپس از تصویر فوق Back Up (بک آپ) گرفته و در نرم افزار VLC Player در کامپیوتر ان تصویر را play نماییم. از طریق این نرم افزار ما می توانیم جزئیات و از جمله رزولوشن های تصویر را بررسی نماییم.

سلوشن دوربین های مدار بسته

در اینجا سلوشن و یا راهکار به معنای نوع تصویر خروجی دوربین های مدار بسته می باشد. دوربین های تحت شبکه از نظر قیمت بالاتر از انواع دوربین های آنالوگ می باشند. جهت تشخیص دوربین های تحت شبکه باید به کابل دوربین های تحت شبکه توجه کرد.

دوربین های تحت شبکه دارای سوکت شبکه cat 5 و cat 6 به سوئچ شبکه و دستگاه NVR وصل می شود. در رده قیمتی دوربین های مدار بسته همواره دوربین های تحت شبکه IP از قیمت بالاتری برخوردارند که این قیمت باز هم به عوامل بسیاری که شرح داده خواهد شد بستگی دارد.

بعد از دوربین های تحت شبکه دوربین های آنالوگ از قیمت پایین تری برخوردار است. روش تشخیص اولیه این دوربین ها می تواند کابل خروجی تصویر آن ها باشد. کابل تصویر دوربین های مدار بسته آنالوگ کابل کواکسیال می باشد که جهت اتصال به دوربین و دستگاه DVR از کانکتور BNC بهره می برد.

قیمت انواع مختلف دوربین آنالوگ از گران به ارزان عبارت اند از:

دوربین مدار بسته HDSDI   دوربین مدار بسته HDTVI   دوربین مدار بسته HDCVI   دوربین مدار بسته AHD  دوربین مدار بسته آنالوگ

تاثیر کیس دوربین مدار بسته در قیمت دوربین مدار بسته:

از دیگر عوامل تاثیر گذار بدیهی در قیمت دوربین مدار بسته کیس این دوربین ها از نظر جنس و سایز و طراحی انحصاری می باشد.

  • جنس کیس دوربین مدار بسته از نظر پلاستیک و یا فلزی بودن روی قیمت آن اثر گذار است.
  • ابعاد کیس دوربین مدار بسته عامل دیگری در تعیین قیمت دوربین های مدار بسته می باشد.
  • کیس های دوربین مدار بسته که پایه دار هستند دارای قیمت بالاتری نسبت به مدل های مشابه خود که دارای پایه نمی باشند، هستند.
  • جنس رنگ کیس دوربین مدار بسته عامل دیگری بوده و تاثیر اندکی در قیمت خواهد داشت.
  • کیس های طراحی ویژه و انحصاری معمولا در برند های معتبر از قیمت بالاتری بر خوردارند.
  • ضد آب بودن دوربین نیز از عوامل تاثیر گذار بر قیمت دوربین مدار بسته می باشد.
تاثیر برد دید در شب در قیمت دوربین مدار بسته:

نوع LED های دید در شب  و تعداد آن ها بر قیمت این محصولات اثر گذار هست. LED های Array و Power Array معمولا دارای قیمت و کیفیت بالاتری نسبت به LED های معمولی می باشند.

تاثیر لنز دوربین مدار بسته در قیمت آن:

از دیگر عوامل تاثیر گذار بر روی قیمت دوربین مدار بسته نوع لنز آن می باشد. لنزهای فیکس معمولا ارزان تر و به ترتیب لنزهای وریفوکال و موتورایز قابل کنترل دارای قیمت بالاتری می باشند.

دسته دوم: خصوصیات پنهان در تعیین قیمت دوربین مدار بسته

در این قسمت مهم به بررسی خصوصیاتی می پردازیم که از دید اکثر خریداران دوربین مدار بسته پنهان می مالند و این  به دلیل عدم اطلاع رسانی صحیح می باشد. این عوامل به ترتیب زیر می باشد.

تاثیر نوع سنسور تصویر و DSP بر روی قیمت دوربین مدار بسته

در رزولوشن های یکسان DSP ها و نوع سنسور تصویر Image Sensor می تواند بسیار متفاوت باشد. سنسورهای تصور مهم ترین قسمت دوربین های مدار بسته بوده و نور تابیده شده از لنز مستقیما به سنسور برخورد کرده و تبدیل به جریان الکتریکی و اطلاعات تصویر می شود.

معمولا سنسورهای تصویر متفرقه علی رقم این که از ابتدا نیز ممکن است تصویر قابل قبولی نداشته باشند با گذشت زمان همین کیفیت را نیز از دست می دهند و پس از گذشت یک سال کاملا به دوربین غیر قابل استفاده تبدیل می شوند.

معروف ترین سنسورهای تصویر تولید کمپانی سونی بوده و این سنسورها از کیفیت بالایی برخوردار می باشند. اما به شرط اینکه سنسور تصویر سونی اصلی بوده و تقلبی و ساخت چین نباشد، چرا که کمپانی سونی در ژاپن هنوز این سنسورها را تولید می کند.

DSP  یا پردازنده سیگنال دیجیتالی نیز در دوربین های مدار بسته بسیار اهمیت دارد و بهترین کمپانی های تولید DSP در دوربین های آنالوگ Fulhan و  Next Chip می باشد و در دوربین های IP تحت شبکه DSP های معروف به ترتیب Umbrella و Hi Silicon هستند.

تاثیر نرم افزار داخلی دوربین مدار بسته در قیمت آن:

موضوعی که معمولات خریداران حرفه ای نیز به آن توجهی نمی کنند و گاها اطلاعی در آن مورد ندارند نرم افزار داخلی دوربین مدار بسته بوده که این نرم افزار تاثیر بسیار زیادی در کیفیت خروجی تصویر دوربین ها دارد. در بسیاری موارد که نوع سنسور و DSP در دو دوربین مختلف مشابه هم باشد ممکن است

تصویر این دو دوربین با هم متفاوت باشد و این دقیقا یکی از نتایج حاصله از تفاوت نرم افزارهای داخلی هست که توسط کارخانجات مختلف سرمایه گذاری های متفاوتی بر روی نرم افزار دوربین های های مدار بسته انجام می دهند. که این سرمایه گذاری ها طبعا تاثیر غیر مستقیمی بر قیمت دوربین مدار بسته خواهد داشت.

تاثیر کارخانه سازنده دوربین مدار بسته بر روی قیمت آن:

دوربین های مدار بسته معتبر معمولا کارخانجات معتبر ساخته شده و این کارخانجات تماما از مواد اولیه و قطعات با کیفیت برای ساخت استفاده می کنند. این قطعات شامل قطعات روی PCB، جنس لنز، جنس کابل، جنس کیس، Ircut و تمامی قطعات ملموس در دوربین های مدار بسته می باشد که این عوامل در طول عمر دوربین مدار بسته تاثیر گذار می باشد.

در مقابل دوربین های مدار بسته ای وجود دارند که توسط تولید کنندگان زیر پله ای تولید شده دارای لوازم بسیار بی کیفیت و غیر استاندارد هستند که این سری اجناس از یک دوربین مدار بسته واقعی فقط ظاهر و نام آن را یدک می کشند.

تاثیر گارانتی و شرکت وارد کننده بر قیمت دوربین مدار بسته:

این که چه شرکتی چه محصولی را به چه مدت شامل خدمات گارانتی خودش بداند بسیار مهم است. در سیستم های حفاظتی و دوربین های مدار بسته با توجه به این که این سیستم ها تخصصی بوده و تعمیر و گارانتی آن ها کار ساده ای نمی باشد، لذا داشتن یک شرکت پشتیبان قوی برای خدمات پس از فروش و گارانتی یکی از امتیازات مهم به شمار می رود

که بر روی قیمت تاثیر گذار می باشد و به تجربه ثابت شده که همیشه قیمت ارزان نشانه کیفیت پایین محصول از اکثر جوانب فوق الذکر می باشد. دوربین های مدار بسته با تنوع بسیار چه از لحاظ کیفیت چه از لحاظ قیمت و چه از سایر لحاظ در سطح جهان تولید می شوند

در صورتی که تمایل بر انتخاب هوشمند سیستم دوربین مدار بسته دارید باید ابتدا نیازتان را از سیستم بشناسید، سپس با توجه به نیاز اقدام به انتخاب دوربین مدار بسته نمایید.

مقالات مرتبط با دوربین های مداربسته:

1.      دوربین مدار بسته پانوراما

2.      دوربین مداربسته استارلایت

3.      کیفیت تصاویر در دوربین مدار بسته

4.      AWB در دوربین مدار بسته

5.      EOC در دوربین مدار بسته

6.      دوربین مداربسته در هتل

7.      لنز دوربین مداربسته

میکروفن دوربین مداربسته

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد