عنوان محتوا های یک سایت، به کاربران و موتورهای جستجو کمک می کند تا بتوانند متن را خوانده و به خوبی درک کنند. برای مثال، عناوین مانند راهنما برای خوانندگان عمل می کنند و درک مطلب یک پست یا صفحه را برای آنها راحت تر می نمایند. علاوه بر این، عناوین، اهمیت قسمت های مهم از محتوای شما را مشخص کرده و نحوه اتصال آنها به یکدیگر را نشان می دهد.
در ادامه، به شما آموزش می دهیم که چگونه عناوین مناسبی تعیین کرده و از آنها برای بهبود محتوای خود استفاده کنید.
مهم ترین کاربرد عناوین، مشخص کردن و نشان دادن ساختار متن است. عناوین، تابلوهایی هستند که خوانندگان را برای فهم بهتر محتوا راهنمایی می کنند. بنابراین، یک عنوان باید مشخص کند که هدف یک بخش یا یک پاراگراف از متن چیست.
در صورت عدم استفاده از عنوان مناسب، خواننده نمی تواند به خوبی و به صورت کامل متوجه شود که هدف متن چیست و چه انتظاری باید از خواندن این محتوا داشته باشد.
خوانندگان می خواهند خیلی سریع محتوا را برانداز کرده و از هدف متن مورد نظر مطلع شوند تا بتوانند تصمیم بگیرند که کدام بخش از متن را باید بخوانند. عناوین به آنها کمک می کند تا اینکار را به سرعت انجام دهند.
اگر متن شما هیچ عنوانی نداشته باشد، بررسی سریع متن برای خوانندگان شما بسیار دشوار می شود. توجه داشته باشید که استفاده از متن های طولانی پس از عنوان محتوا نیز، به هیچ وجه توصیه نمی شود.
چرا باید از عنوان مناسب استفاده کنیم؟
هنگام قرار دادن محتوا در وب سایت خود، باید از آموزنده و مفید بودن عناوین متن، مطمئن شوید. حتی می توانید برای جذب و ترغیب بیشتر مخاطب به خواندن متن، از عناوین اغراق آمیز و جذاب استفاده کنید.
این کار روش هوشمندانه ای برای جذب مخاطب و افزایش بازدید وب سایت است؛ اما به یاد داشته باشید تمرکز اصلی عناوین باید بر روی محتوا باشد. شما نباید از هدف اصلی که همان تسهیل در خواندن و فهم متن باشد، غافل شوید.
دو نکته زیر را در رابطه با عنوان / هدینگ های محتوا به خاطر بسپارید:
نکته اول؛ یک پاراگراف باید با یک جمله اصلی شروع شود و سپس در مورد این جمله اصلی توضیح بیشتری دهید. هنگام بازسازی متن برای انتخاب یک هدینگ / عنوان ایده آل و مناسب محتوا، مطمئن شوید که جمله اول پاراگراف، حاوی اطلاعات اساسی آن پاراگراف باشد.
نکته دوم؛ در مورد چگونگی ساختار اطلاعات در پاراگراف های خود و ارتباط بین پاراگراف ها و اینکه چگونه یک هدینگ / عنوان فرعی در محتوا می تواند به هضم آن اطلاعات کمک کند، توجه کنید.
اهمیت استفاده از عنوان خلاقانه و مناسب در وب سایت
ساختار هدینگ / عنوان محتوا ها برای دسترسی، موضوع مهمی است؛ به ویژه برای افرادی که نمی توانند مطالب را به راحتی از صفحه نمایش بخوانند.
از آنجا که عناوین در قالب HTML هستند، یک صفحه خوان می تواند ساختار مقاله را درک کرده و آنها را با صدای بلند برای کاربر بخواند. در این صورت، افراد کم بینا، با خواندن یا گوش دادن به عناوین یک مقاله، می توانند در مورد خواندن یا عدم خواندن مقاله تصمیم بگیرند.
همچنین، با استفاده از عنوان مناسب، خوانندگان می توانند از عنوان یک محتوا به عنوان محتوای دیگر پرش داشته باشند و اینگونه به متن دلخواه خود میانبر بزنند!
و مهم تر از همه اینکه فراموش نکنید در بسیاری از موارد، آنچه برای بهبود قابلیت دسترسی مفید است، برای SEO وب سایت نیز می تواند مفید باشد!!
نحوه استفاده از هدینگ / عناوین جذاب در بهبود و ارتقای سئوی یک وب سایت، به صورت مستقیم، یک قانون نیست.
به عبارت دیگر، ایجاد تغییرات جزئی در عناوین محتواها، به صورت جداگانه و به تنهایی، به عملکرد وب سایت شما کمک نمی کند. اما استفاده از عناوین مناسب، مزایای غیرمستقیم زیادی برای بهینه سازی و بهبود سئوی سایت شما خواهد داشت.
استفاده از عناوین مناسب، متن هایی با کیفیت بالاتر ایجاد می کند که خواندن آنها نیز آسان تر است. تاثیر یک متن خوب، علاوه بر جذب بازدید کنندگان بیشتر، برای سئو وب سایت شما نیز شگفت انگیز است.
اگر بازدید کنندگان نتوانند به سرعت آنچه را که می خواهند پیدا کنند، سایت شما را ترک کرده و به دنبال وب سایت دیگری برای پاسخ به سوال خود می گردند.
به همین دلیل است که ساختار متن و عناوین بر SEO تأثیر می گذارد. وقتی نرخ پرش بالایی داشته باشید، به عبارت دیگر، اگر بازدیدکنندگان به سرعت سایت شما را ترک می کنند،
موتورهای جستجو نتیجه می گیرند که صفحه شما آنچه که موردنیاز جستجوگران است را به آنها ارائه نمی دهد. در نتیجه، این امر موجب کاهش رتبه بندی وب سایت شما خواهد شد.
در انتخاب عناوین، همیشه باید کاربر را در اولویت قرار دهید.
از هدینگ / عنوان محتوا برای افزودن ساختار و تابلوهای راهنما به محتوای خود و توصیف اینکه موضوع هر بخش چیست، استفاده کنید.
اگر کاربران با خواندن عناوین وب سایت، بتوانند موضوع مقاله را به خوبی درک کنند، به گوگل نیز کمک می کنند تا این موضوع را به خوبی درک کند.
تاثیر فوق العاده استفاده از عنوان مناسب در بهبود سئو وب سایت
بنابراین، بهترین روش استفاده از عنوان چیست؟
برای استفاده مناسب و کارآمد از عنوان، دو جنبه مهم وجود دارد:
افزونه Yoast SEO می تواند در هر دو مورد به شما کمک کند.
این افزونه، نحوه توزیع عناوین را بررسی کرده و در تجزیه و تحلیل سئو، بررسی می کند که آیا شما تراکم کلیدواژه کانونی (کلمه کلیدی اصلی) را رعایت کرده اید یا نه.
بنابراین باید ابتدا اهمیت این دو جنبه را بررسی کنیم و سپس، ببینیم که چگونه می توانیم از Yoast SEO برای نوشتن عناوینی عالی و جذاب استفاده کنیم.
هنگام ویرایش مقاله در وردپرس، معمولاً "سطوح" مختلفی از عناوین را در ویرایشگر متن مشاهده خواهید کرد:
از "هدینگ 1" تا "هدینگ 6".
معمولاً H1 را عنوان اصلی می نامیم.
اینها براساس اندازه و اهمیت مرتب می شوند. "هدینگ 2" مهم تر از "هدینگ 4" است.
در پشت صحنه سایت، این موارد به برچسب های هدینگ HTML از “<h1>”تا “<h6>”تبدیل می شوند.
پس زمینه سایت شما یعنی کدهای وب سایت، از این برچسب های HTML در الگوهای خود استفاده می کند.
به همین دلیل است که وقتی در مورد چگونگی ساختار مناسب عناوین و مطالب صحبت می کنیم، در حقیقت منظور ما همان تگ های HTML است.
عنوان های خود را ساختار بندی کنید.
در مرحله اول، شما محدود به استفاده از یک عنوان H1 در هر صفحه هستید. عنوان H1 باید نام/ عنوان صفحه یا محتوا باشد.
برای مثال، تگ h1 در این مقاله به عنوان اول یعنی:
"چگونه از اصول SEO در عناوین در سایت خود استفاده کنیم؟"
اختصاص می یابد. در حقیقت، نام کتاب یا عنوان محتوا، نشان دهنده تگ h1 می باشد.
سپس، هنگام نوشتن باقی مطالب خود، می توانید از زیرعنوان های H2 و H3 برای معرفی بخش های مختلف محتوای خود استفاده کنید. مانند بخش " چرا باید از عنوان استفاده کنیم؟" این مقاله که در حال حاضر در حال مطالعه آن هستید.
به عناوین فرعی H2 مانند فصل های کتاب فکر کنید.
به ندرت اتفاق می افتد که محتوا آن قدر "عمیق" باشد که نیاز به استفاده از برچسب های H4 و حتی بیشتر از آن باشد؛ مگر اینکه واقعا بخواهید محتوایی طولانی و یا بسیار فنی بنویسید.
چگونه به عنوان های خود، ساختار دهیم؟
گزینه subheading distribution check ارزیابی می کند که آیا به اندازه کافی از عنوان فرعی در محتوا / متن خود استفاده کرده اید یا خیر؟
اکثر متن هایی که بیش از 300 کلمه دارند، برای بررسی سریعتر و درک بهتر مطلب توسط خواننده، به عناوین فرعی نیاز دارند.
بنابراین، اگر متن شما بیش از 300 کلمه باشد و هیچ عنوان فرعی نداشته باشد، این گزینه با ایجاد یک نوتیفیکیشن به شما اطلاع می دهد.
همچنین اگر متن زیر عنوان فرعی خیلی طولانی است؛ یعنی بیش از 300 کلمه دارد، این گزینه به شما اطلاع می دهد و پیشنهاد میکند که برای بهبود خوانایی آن قسمت از متن، عناوین فرعی اضافه کنید.
بهتر است بالای هر پاراگراف طولانی یا بالاتر از یک گروه از پاراگراف ها که یک موضوع واحد را تشکیل می دهند، یک عنوان قرار دهید. متن زیرعنوان فرعی هر محتوا معمولاً نباید بیش از 250-350 کلمه باشد.
subheading distribution check در افزونه Yoast SEO چه کاری انجام می دهد؟
فرض کنید که یک پست وبلاگ در مورد "کفش های باله" داریم.
ما "کفش های باله" را به عنوان کلمه کلیدی اصلی خود انتخاب کرده ایم و مقاله ای در مورد "همه دلایل دوست داشتن کفش های باله" نوشته ایم.
اگر هیچ عنوانی برای متن خود انتخاب نکنیم، این خطر وجود دارد که در نهایت یک متن بسیار طولانی؛ خسته کننده و آشفته ای داشته باشیم که درک آن بسیار دشوار است.
حال، اگر با استفاده از عناوین مناسب به طور منطقی ساختارها را تنظیم کنیم، نه تنها خواندن متن بسیار آسانتر خواهد شد، بلکه به متمرکز شدن نوشتار خود کمک چشمگیری خواهیم کرد.
ساختار صحیح عنوان های این محتوا به صورت زیر خواهند بود:
:H1 کفش های باله بسیار جذاب هستند.
:H2 چرا فکر می کنیم کفش های باله بسیار جذاب هستند؟
:H3 فقط صورتی نیستند!
:H3 می توانید از آنها برای مواردی به جز رقص، استفاده کنید.
:H3 ممکن است قیمت آنها کمتر از آنچه شما فکر می کنید باشد.
:H2 کفش های باله خود را از کجا بخرید؟
: H3 10 وب سایت برتر برای خرید تجهیزات باله
:H3 فروشگاه های محلی رقص مورد علاقه ما
ببینید چگونه با استفاده از تگ های H2 برای برنامه ریزی بخش ها و برچسب های H3 برای پوشش موضوعات مختلف، یک ساختار منطقی ایجاد کرده ایم؟
این یک مثال خوب از چگونگی ساختار عناوین در یک مقاله با طول متوسط است.
برای یک مقاله کوتاه تر، باید از عناوین کمتری (عناوین کلی تر؛ سطح بالا) استفاده کنید.
اگر می خواهید خیلی بیشتر به جزئیات بپردازید، هیچ مشکلی شما را در استفاده از برچسب های H4 برای ایجاد بخش های "سطح پایین" محدود نمی کند.
رسیدیم به مهم ترین بخش مقاله، اکنون باید ببینیم چگونه باید عناوین / هدینگ ها را به متن خود اضافه کنیم؟
اگر از سایت های وردپرس استفاده می کنید، برای انجام این کار چند روش وجود دارد:
ساده ترین راه برای اضافه کردن عنوان محتوا، از طریق ویرایشگر است. اگر از ویرایشگر جدید new Gutenberg block editor استفاده می کنید، می توانید بر روی دکمه + کلیک کرده و "عنوان / هدینگ" را انتخاب کنید. سپس، عنوانی را که می خواهید اضافه کنید را انتخاب نمایید.
افزودن عناوین / هدینگ ها از طریق new Gutenberg block editor
اگر هنوز از ویرایشگر کلاسیک (classic editor) استفاده می کنید، این کار نیز آسان است. برای اضافه کردن عنوان / هدینگ محتوا از طریق این ویرایشگر، باید ابتدا به تب visual ویرایشگر رفته و سپس "هدینگ1 / عنوان 1" یا هر عنوان دیگری را از فهرست کشویی برای محتوا انتخاب کنید.
افزودن عناوین از طریق classic editor
همچنین می توانید هدینگ ها / عناوین را با استفاده از HTML اضافه کنید. برای اضافه کردن عناوین از طریق این روش، باید در ویرایشگر کلاسیک، به تب textرفته (یا مستقیماً در کد اضافه کنید.) و از تگ های هدینگ / عنوان <h1>؛ <h2>؛ <h3> و غیره برای تعیین هر نوع عنوان / هدینگ استفاده کنید. هر عنوان محتوا را با تگ بسته مانند <h1/>به پایان برسانید.
افزودن عناوین از طریق HTML
علاوه بر این، در block editor ، می توانید بین visual editor جابجا شده و یا به صورت HTML ویرایش کنید. برای انجام این کار، روی سه نقطه عمودی در نوار ابزار ویرایشگر ( یا همان editor ) کلیک کنید. سپس، گزینه Edit as HTML را انتخاب کنید. مثل این:
افزودن هدینگ از طریق HTML
هدینگ یا عنوان های محتوا به شما فرصتی عالی می دهند تا از کلمه کلیدی اصلی خود (یا مترادف های آن) به طور برجسته ای استفاده کنید. با انجام این کار، کاملاً مشخص می شود محتوای صفحه در مورد چه چیزی است.
با افزودن عبارت یا کلمه کلیدی اصلی خود به زیرعنوان ها، بر اهمیت آن تأکید می کنید.
البته مواظب باشید که در این کار زیاده روی نکنید.
عبارت یا کلمه کلیدی خود را در جایی که منطقی است اضافه کنید و در جایی که وجود آن معنی و الزامی ندارد، آن را کنار بگذارید.
بعد از وارد کردن عبارت خود در کادر متا Yoast SEO، این افزونه بررسی می کند که آیا از این کلمات، به اندازه کافی در زیرعنوان استفاده کرده اید یا خیر.
در Yoast SEO، اگر در 30 تا 75٪ از زیرعنوان های محتوا از عبارت کلیدی استفاده کنید، یک دایره سبز رنگ دریافت خواهید کرد.
به خاطر داشته باشید که این افزونه، فقط زیرعنوان های H2 و H3 را بررسی خواهد کرد.
اما افزونه Yoast SEO Premium می تواند عبارات یا کلمات کلیدی مترادف را نیز بررسی کند.
Yoast SEO می تواند با استفاده از کلمه کلیدی در ارزیابی عناوین به شما کمک کند.
اینکه چگونه کلمات کلیدی خود را به هدینگ / عنوان فرعی محتوا اضافه کنید، به پاراگرافی که به آن متصل است بستگی دارد. هر پاراگراف در متن شما باید اطلاعاتی درباره موضوع مورد بحث در اختیار خواننده قرار دهد.
بنابراین، همیشه باید بتوانید عبارت یا کلمه کلیدی خود را به یک یا چند زیر عنوان محتوا اضافه کنید.
برای اینکار باید چند سوال در مورد ساختار مقاله خود بپرسید.
پاسخ دادن به این سوالات به شما کمک می کند تا عبارت اصلی را به یک یا چند زیرعنوان محتوایخود اضافه کنید.
اگر نمی توانید این کار را انجام دهید، احتمالاً باید به سوال شماره یک برگشته و بار دیگر آن را از خود بپرسید!
اگر با این کار مشکل شما برطرف نشد، در مورد نوشتن متن و ساختار متن بیاموزید تا دید واضح تری در مورد ساختار یک قطعه خوب پیدا کنید. کلمه کلیدی شما باید در مورد موضوع اصلی باشد. بنابراین، باید بتوانید آن را به چند عنوان فرعی محتوا اضافه کنید.
منابعی برای مطالعه بیشتر:
1. http://seokav.7blog.ir/post/17
2. http://seowebkar.7blog.ir/post/21
3. http://webdaran.7blog.ir/post/19
4. https://seokav.blogiran.net/Post/7/News-Agency-Website-Design.html
5. http://seoweb5.rahatblog.ir/post/12
میل به زیبایی از ابتدای خلقت در نهاد بشریت وجود داشته و روز به روز بهای بیشتری به آن داده می شود. طراحی سایت سالن زیبایی راه حلی تاثیر گذار و مناسب برای معرفی خدمات قابل ارائه در این مراکز به مخاطبین به شمار می آید. امروزه شیوه های تبلیغاتی مانند استفاده از کاتالوگ و بروشور دیگر اثر گذاری سابق را در بحث تبلیغات و بازاریابی نداشته است. با توجه به میل بازار تبلیغات به سمت اینترنت و دنیای مجازی، صاحبان سالن های زیبایی نیز رو به اینگونه تبلیغات آورده اند و شاهد موفقیت این نوع از معرفی خدمات و تبلیغات می باشند. داشتن سایتی جامع و کامل که به خوبی معرف سالن زیبایی و خدمات قابل ارائه در آن باشد، راهکاری مناسب برای جذب مشتریان بیشتر و حتی حفظ و نگهداری مشتریان فعلی محسوب می گردد. طراحی سایت سالن زیبایی می تواند قابلیت هایی مانند اطلاع رسانی اخبار، خدمات جدید سالن و تخفیف ها را داشته باشد و با آگاه ساختن مشتریان از شرایط ویژه و خدمات متنوع می تواند در حفظ آن ها گام موثری بردارد.
طراحی سایت سالن زیبایی باعث رونق گرفتن کسب و کار سالن های زیبایی شده است البته مطرح شدن از طریق دنیای مجازی به کمک طراحی سایت نیازمند رعایت یک سری استانداردها و نکات می باشد. برای به روز رسانی دائمی اطلاعات و محتواهای موجود در سایت توجه به نیازها و سلایق جامعه اهمیت بسزایی دارد.
هزینه طراحی سایت طراحی سایت وردپرس طراحی پورتال
با ترویج روش های جدید تبلیغاتی مردم روش های کهنه و قدیمی تبلیغاتی را کنار گذاشته اند. امروزه تبلیغات برای افزایش درآمد بیشتر حرف اول را می زند. البته نه هرگونه تبلیغاتی، تبلیغات باید حرفه ای و به صورت گسترده انجام بپذیرد. شرکت ها، موسسات، تمام سالن های زیبایی، کلینیک های زیبایی یا آرایشگاه ها برای افزایش مشتری و در آمد بیشتر نیازمند تبلیغاتی حرفه می باشد. قدم اول برای تبلیغات حرفه ای تبلیغات اینترنتی اصولی توسط طراحی سایت می باشد. از مزیت های طراحی سایت، تبلیغات بیشتر، شناساندن محصول و یا نحوه عملکرد و کارایی خدمات ارائه شده می باشد که کمک بزرگی به درآمد زایی بیشتر می کند. آرایشگاه ها و یا سالن های زیبایی یکی از مکان هایی هستند که نیازمند طراحی سایت جهت تبلیغات برای شناساندن انواع خدمات خود می باشند. طراحی سایت آرایشگاه از جمله خدماتی می باشد که توسط پرشیاوب طراحی و راه اندازی می شود.
امکان رزرو آنلاین جهت تعیین وقت قبلی
برندینگ
سئو محلی
افزایش مشتریان از طریق جستجو
معرفی و ارائه کلیه نمونه کارها
انجام تبلیغات از طریق سئو
معرفی کامل از خدمات و آرایشگاه
قرار دادن آدرس دقیق آرایشگاه توسط نقشه گوگل در سایت
معرفی دقیق کارکنان آرایشگاه و سوابق کاری
افزایش اعتبار شما نزد مشتریان
افزایش بازدید کنندگان وب سایت
در طراحی سایت سالن زیبایی شاید یکی از مهم ترین و کلیدی ترین نکات داشتن گرافیک زیبا یا به عبارتی به کارگیری از ترکیب رنگ ها و نقش های جذاب و جالب توجه باشد. رعایت اصول و قواعد زیبایی شناسی و به کار گیری رنگ های هماهنگ و طرح های مناسب و با کیفیت در طراحی سایت سالن زیبایی می تواند اولین گام که جلب نظر اولیه مخاطبین است را به خوبی برداشته و در ادامه با داشتن محتوایی مناسب و خدمات خاص، با کیفیت و با قیمت مناسب می توان مابقی راه تبلیغاتی را با خیالی آسوده طی کرد. استفاده از تصاویر با کیفیت در طراحی سایت سالن زیبایی امری ضروری می باشد. می توانید نمونه کارهای جدید خود را در قسمت بالای صفحه اول سایت نمایش دهید تا مخاطبین بتوانند نمونه تصاویر را آنلاین مشاهده کنند و تصمیم گیری نمایند. در طراحی سایت سالن زیبایی قسمتی با عنوان معرفی را برای آشنایی مخاطبین و مشتریان با شما، سابقه فعالیت، معرفی مدیریت و همکاران سالن، تقدیرنامه ها و گواهینامه ها و. اختصاص دهید.
در بخش اطلاعات تماس شماره تماس ها، آدرس به همراه نقشه دقیق محل قرار گیری سالن و همچنین آدرس پست الکترونیکی قرار می گیرد. ضمنا برای این بخش می توانید امکان پرسش سوالات به صورت آنلاین را نیز طراحی نمایید. در نظر گرفتن بخشی با عنوان رزرو آنلاین نوبت از قابلیت سایت های خوب و با کیفیت به شمار می آید. رزرو آنلاین نوبت برای انواع خدمات در طراحی سایت سالن زیبایی می تواند اعتبار سایت و سالن را افزایش دهد. با امکان گرفتن وقت به صورت آنلاین برای مشتریان در هر ساعت از شبانه روز دغدغه تماس در ساعات کاری و برخی مشکلات مانند تداخل وقت ها رفع خواهد شد. بخش دیگر خدمات می باشد که در این قسمت خدماتی که در سالن ارائه می شود به صورت طبقه بندی شده قرار گرفته و برای هر عنوان توضیحاتی در مورد نحوه کار و مواد مورد استفاده و تصویر نمونه ای از کارها درج می گردد.
طراحی سایت تهران طراحی سایت اختصاصی قیمت طراحی سایت
از دیگر عنوان های کاربردی در طراحی سایت سالن زیبایی بخش اخبار و مقالات می باشد که در آن آخرین اطلاعات و اخبار دنیای مد و زیبایی و مباحث بهداشتی و آرایشی از سر تا سر دنیا را می توان درج نمود. علاوه بر تصاویری که در صفحه اصلی سایت قرار می دهید می توانید در بخش گالری تصاویر نیز به صورت طبقه بندی شده آرشیو تصاویر مربوط به هر کدام از خدمات را قرار دهید. در قسمتی با عنوان فیلم های آموزشی می توان فیلم های آموزشی در زمینه های مختلف مثلا آموزش انواع بافت، گریم، شینیون و. را قرار دهید که این بخش نقش بسیار موثری در افزایش بازدید از سایت نیز خواهد داشت. طراحی سایت سالن زیبایی راهی عالی برای اطلاع رسانی اخبار مربوط به تخفیف ها و جشنواره ها می باشد. عموما صاحبان سالن های زیبایی زمان هایی از سال برای جلب نظر مشتریان اقدام به ارائه تخفیفاتی مناسبتی نموده که از طریق سایت می توان اطلاعات کامل را در اختیار علاقمندان گذاشت.
در نظر گرفتن بخشی خاص برای عروس می تواند از جذابیت های سایت به شمار آید. این روزها افرادی که در تدارک مراسم عروسی هستند بیشترین بررسی را از طریق سایت ها انجام می دهند. با داشتن اطلاعات کامل در مورد پکیج عروس و قرار دادن نمونه کارها در این قسمت می توانید نظر بسیاری از این افراد را به خود جلب نمایید.یکی از ایده های خوب در طراحی سایت سالن زیبایی می توان به طراحی صفحه اختصاصی برای هر کدام از پرسنل اشاره کرد که ضمن معرفی و نمونه سوابق کاری، امکان ارتباط و دریافت مشاوره از آن ها میسر باشد. قرار دادن بخش نظرسنجی در سایت می تواند ضمن کمک به بهبود کیفیت کارها، حس اعتماد در مخاطبین را نیز افزایش دهد.
وب سایت یک سالن زیبایی باید حس اعتماد را در مشتریان بیدار کند
پایه و اساس یک وبسایت سالن زیبایی و آرایشی؛ ساختن و معرفی سبک کاری ویژه و شخصیت برند خاص شما به مشتریان شماست. دنیای وب با طراحی وب سایت سالن زیبایی بهطور اختصاصی به شما کمک میکند تا اطمینان پیدا کنید که پیامی را که میخواهید از طریق فضای وب انتقال دهید، بهدرستی و کامل به مشتریان شما برسد. دنیای وب به شما کمک میکند تا با طراحی وب سایت سالن زیبایی خاص و مناسب و بهینه سازی شده برای موتورهای جستجو، تمام نیازهای مشتریان را پوشش دهید و برند و کسبوکار خود را بهصورت کاملاً حرفهای به آنها نشان دهید. دنیای وب در کنار شماست تا مشتریان را با ایجاد حس اعتماد و اطمینان از طریق ساختن تصویر کاملی از نمونه کارها، محتوای خوب، روندهای معمول، خدمات آنلاین و توجه به اصول طراحی و زیباییشناسی، به سالن خود جذب کنید.
شرکت طراحی سایت ساخت سایت طراحی سایت شرکتی
مانند سایر سایت ها در طراحی سایت سالن زیبایی نیز داشتن پنل مدیریتی با قابلیت مناسب برای مدیریت سایت و به روزرسانی اطلاعات و اعمال تغییرات نیاز اصلی سایت می باشد. توجه به بهینه سازی یا همان بحث سئو سایت از دیگر نکات کلیدی در طراحی سایت سالن زیبایی می باشد به گونه ای که با رعایت موارد لازم برای بهبود سئو سایت هنگامیکه شخصی در مورد سالن زیبایی یا موارد مشابه در موتورهای جستجوگر مختلف جستجو می کند، سایت در صفحات اولیه قرار داشته باشد تا احتمال بازدید از سایت افزایش یابد. توجه به بحث ریسپانسیو بودن سایت که امکان مشاهده مناسب سایت از طریق گوشی تلفن همراه و تبلت میسر گردد، از نکات قابل توجه دیگر در طراحی سایت سالن زیبایی می باشد.
سئو کلاه سیاه، شباهت زیادی به هکر کلاه مشکی دارد اما برعکس هکر کلاه مشکی، شما ممکن است به طور ناخواسته به عنوان یک مجرم استفاده کننده از سئو کلاه سیاه توسط گوگل شناخته و مجازات شوید. هدف این مقاله آموزش سئو کلاه سیاه نیست، بلکه میخواهیم به شما راههای نادرست برای بهبود سئو وب سایت را یکی پس از دیگری معرفی کنیم تا بیراهه نروید.
از روزی که موتورهای جستجو نتایج جستجوی خود را بر اساس مفهومی به نام «سئو» نمایش دادند، مالکین سایتها و کسب و کارهای اینترنتی همه تلاش خود را برای بهبود رتبه سئو خود انجام دادند. از آنجایی که همیشه راههای میانبری برای رسیدن به هدف وجود دارد، در مورد بهبود سئو نیز همین اتفاق افتاد.
سئو جنبه سفید و سیاه دارد. بومیان سئو کلاه سفید کسانی هستند که همیشه از راه و روشهای قانونی برای بهبود سئو استفاده میکنند اما در مقابل سئو کلاه سیاه از روشها میانبر، شاید ساده اما همیشه سریع برای بهبود سئو استفاده میکنند.
در این میان تازه واردهای دنیای سئو هستند که بدون دانستن تفاوت این دو، از مرز سئو کلاه سیاه و سفید منحرف میشوند و تبدیل به یک تبهکار سئو کلاه سیاه میشوند. از نظر سئو کار کلاه سیاه، رسیدن به هدف مهمتر از روش است. اما گوگل حریفان تقلب کار را از دور مسابقه بیرون میاندازد.
مسلماً شما روشهای بهبود سئو کلاه سفید را به خوبی میدانید یا در مقالات ما آن را مطالعه کردید. آنچه که خواهید آموخت بیشتر به عنوان هشدار است تا یک روش عملی برای بهبود سئو. همراه ما تا آخرین کلمه این مقاله باشید. ابتداییترین سؤال این است، سئو کلاه سیاه چیست؟
سئو کلاه سیاه بر اساس تعاریف رایج در دنیای اینترنت و سئو، به روشهای خلاف قانونهای وضع شده برای ارزیابی سئو وب سایتها توسط معروفترین موتور جستجو، گوگل است. هدف از سئو کلاه سیاه رسیدن به رتبه جستجو بالاتر از رقبا با استفاده از روشهای میانبر و مدت زمان کم است.
هوش سئو کلاه سیاه در روزهای ابتدایی شروع رتبهبندی سایتهای توسط گوگل و نمایش آنها به ترتیب رتبه سئو، بسیار جلوتر از هوش گوگل بود. همیشه همین بوده، که تبهکار یک قدم از پلیس جلوتر است. اما اکنون با پیشرفت هوش مصنوعی گوگل و وضع قوانین سختگیرانهتر، سئو کلاه مشکی به عقب رانده شده است.
اکثر کسانی که هنوز با قوانین جدید سئو آشنایی ندارند، همانند پدربزرگان فعال در زمینه وب سایت، هنوز تصور میکنند با تکرار کردن بیمورد کلمات کلیدی، مخفی کردن برخی از کلمات کلیدی، همچنین خرید و فروش کردن غیرقانونی و تقلبی بک لینکها، بلافاصله توسط مکانیسمهای گوگل به عنوان سئو کلاه سیاه شناخته شده و امتیازات منفی زیادی در رتبهبندی سئو میگیرند.
همه کسانی که در دنیای اینترنت فعالیت دارند و از آن کسب درامد میکنند دوست دارند از دیگران پیشی بگیرند، پیشی گرفتن در دنیای کسب و کارهای اینترنتی، معرفی شدن سریعتر به مخاطبان بر اساس جستجوهای آنها در وب سایت جستجوی مرجع، گوگل است. بنابراین هیچ کس از اینکه بتواند به سرعت معروف شود و از دیگرانی که سعی میکنند به پای او برسند، در زمان کوتاهی پیشی بگیرد، اما به چه قیمتی؟
سئو کلاه سفید بر خلاف سئو کلاه سیاه، در مدت زمان طولانیتر به بار مینشیند، اما ماندگاری آن بسیار زیاد و درصد اشتباهات در آن بسیار اندک است. سئو کلاه سیاه با توجه به الگوریتمهایی که گوگل برای ارزیابی سئو دارد، عمل میکند. در اصل سئو کلاه سیاه، خانه پوشالی است که شما به آن پناه میبرید و دیر یا زود خواهد ریخت.
جالب است بدانید، عاقبت کسانی که از سئو کلاه سیاه دانسته یا ندانسته استفاده میکنند، افت ناگهانی در رتبهبندی گوگل و سئو خواهد بود. سئو کلاه سیاه، زیرساختهای وب سایت را به هم خواهد ریخت و جبران کردن آن نیاز به زمان زیاد و تلاش برای برگرداندن نظر منفی گوگل نسبت به وب سایت خودتان است.
گوگل هیچ دوست ندارد اعتبار خود را به دلیل نمایش هرزنامه برای مخاطبان از دست بدهد. افزایش رتبهبندی وب سایت با استفاده از سئو کلاه سیاه باعث خواهد شد تا به جای نمایش نتایج جستجوی پرمحتوا، مطالبی بدون محتوا و صرفاً دارای رتبه سئو بالا نشان داده شود. برای این کار گوگل دست به کار شده است و الگوریتمهای پیچیده و به روزرسانی شوندهای برای ارزیابی وب سایتها قرار داده است.
در کنار این الگوریتمها، پاداشهایی برای سئو کلاه سفید و مجازاتی برای رقیبان حیلهگر آنها در نظر گرفته است که از جمله آن میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
دوستان اگر میخواهید پا به عرصه بهبود سئو بگذارید، کلاه درستی انتخاب کنید. سئو کلاه سیاه شما را اندکی به رتبه دلخواهتان خواهد رساند اما عاقبت خوشی در انتظارتان نیست. کلاه سفید به سر بگذارید و از پیشرفت آهسته خود برای رسیدن به موفقیت لذت ببرید. اما چطور ناخواسته به سئو کلاه مشکی دچار نشوید؟ این سؤالی است که پاسخ آن را در ادامه مقاله سئو کلاه سیاه خواهیم داد.
سال ۱۹۹۰ روزهای خوبی داشتیم، میتوانستیم با پر کردن یک صفحه از کلمات کلیدی پر جستجو همانند «مایکل جکسون» رتبهبندی سایت خودمان را بهبود ببخشیم. اگر از حرفهایهای آن دوران بپرسید به شما خواهند گفت که سئو سایتی بالاتر بود که تعداد کلمات کلیدی بیشتری داشت. یعنی اگر شما میتوانستید هزار بار «مایکل جکسون» را در یک صفحه تکرار کنید، از رقیب خودتان که نهصد و نود و نه بار آن را نوشته بود، پیشی میگرفتید.
پیشرفت الگوریتمهای گوگل و بهبود تعریف سئو، باعث شد که تکرار کردن کلمات کلیدی به صورت ناشیانه از لیست موارد بهبود رتبهبندی سئو خارج شود. این کار در سال ۲۰۲۰ نه تنها به شما هیچ کمکی در بهبود رتبه نخواهد کرد بلکه میتواند به ضرر شما تمام شود. عنصر اصلی که میبایست در نظر داشته باشید تا بتوانید با استفاده از کلمات کلیدی رتبه سئو خود را بهبود ببخشید، چگالی کلمات کلیدی در محتوای خودتان است.
الگوریتم جدید گوگل نه تنها کلمات کلیدی بلکه عبارتهایی که کلمات کلیدی در آن به کار رفته است، نیز بها میدهد. به این ترتیب شما به جای تکرار کردن «مایکل جکسون» میتوانید از عبارتهای دارای اسم او همانند «زندگینامه مایکل جکسون»، «سرنوشت مایکل جکسون»، «مایکل جکسون و سرگذشت او» استفاده کنید. با این کار نه تنها از دور مسابقه سئو حذف خواهید شد، بلکه امتیاز سئو شما بهبود زیادی خواهد داشت.
روشی که از آن نام بردیم، استفاده از کلمات کلیدی به صورت لانگ تیل یا Long Tail است. تیل یا Tail در زبان انگلیسی به معنی دنباله است. به این ترتیب یک عبارت کاربردی و مورد جستجوی مخاطبان که کلمه کلیدی در آن باشد، به مراتب امتیاز بالاتری در برابر خود کلمه کلیدی خواهد داشت. چرا که هر چه تعداد عبارتهای کنار هم چیده شده بیشتر باشد، درصد وجود عبارت مشابه در وبسایتهای دیگر کم میشود.
تفاوت چشم شما و موتورهای جستجو در این است که شما متن را میخوانید و آنها کدهای نوشتاری که متن را در خود جا دادند، مشاهده و بررسی میکنند. همانند گوش انسان که قادر نیست برخی از امواج را درک کند، چشم موتورهای جستجو نیز در گذشته قادر نبود همانند یک انسان محتوا را درک و مطالعه کند. بر همین اساس، آنچه که به شکل کد نوشته شده بود را بررسی میکرد.
در سئو کلاه سیاه روشی وجود دارد که میتوانید با استفاده از آن بخشی از محتوا را برای مخاطب از دید خارج کنید. برای مثال به هنگام نمایش موبایلی، قسمت بزرگی از محتوا که باعث افزایش سئو سایت به شکل غیرقانونی همانند تکرار کلمات کلیدی میشود، از دید کاربر خارج شود.
به این ترتیب اگر چند سالی به قبل برگردیم، سئو سایت رتبه بالایی خواهد گرفت. این در حالی است که اکنون الگوریتمهای گوگل با دید انسانی محتوا را بررسی و ارزیابی میکنند.
سوءتفاهمهای زیادی در این مورد وجود دارد، سؤالات و شبهات بسیاری در مورد جرم مخفیکاری یا Cloaking مطرح شده است. مواردی همانند تغییر برخی از نوشتهها با تغییر زبان، تغییر شکل نوشتار بر اساس پلتفرم یا ریسپانس بودن سایت و نمایش دادن محتواهای مختلف بر اساس بررسی کاربر جزئی از ترفندهای کلاه سئو کلاه سفید هستند.
قوانین مخفیکاری گوگل بسیار بیشتر از آن است که بخواهیم در این مطلب به آن اشاره کنیم، از این رو هر جایی که شک کردید، کاری بر خلاف عقاید کاربران به شکل مخفیکاری انجام میدهید و وجدانتان به درد آمد، بدانید وارد محوطه سئو کلاه مشکی شدید. البته سایتهایی مانند Fetch به شما کمک خواهند کرد بتوانید، بررسی دقیقتری روی مطالب داشته باشید و با وجدانی آسوده، بخوابید.
برخی از ترفند های سئو کلاه سیاه بسیار هوشمندانه هستند. مثل رنگ کردن قورباغه و فروختن آن به جای قناری. سادهتر بگوییم، سئوکار کلاه سیاه با استفاده از راهکارهایی لینک معتبری را به یک لینک غیر معتبر متصل میکند. به این ترتیب شما به قصد و هدف مشخصی روی لینک معتبری که موتور جستجوی گوگل را هم فریب داده است، کلیک میکنید، اما به نشانی دیگری هدایت میشوید که یک صفحه نامرتب و کاملاً بیاعتبار است. به این ترتیب شما و موتور جستجو درگیر ترفند لینک موذیانه سئو کلاه سیاه افتادید.
از دیگر لینکهای موذیانه این است که شما برای کاربران مختلف در پلتفرمهای مختلف، نمایش گوناگونی از صفحات داشته باشید. باز هم گوگل شما را به این خاطر مجرم خواهد شناخت.
یکی از راههای متداول برای ریدایرکت کردن استفاده از کدهای جاوا اسکریپت است. اگر این کدها را به صورت مناسب و حرفهای استفاده نکنید، گوگل و آنالیزورهای آن به شما نمره منفی به واسطه استفاده از لینک موذیانه خواهند داد.
برای اینکه درکی از درستی و نادرستی لینک موذیانه داشته باشید، دوباره به ضمیر خودتان مراجعه کنید، اگر لینک شما، مخاطب و موتور جستجو را به مسیر دیگری به غیر از آنچه که مد نظر او است هدایت میکند، کارتان خلاف قوانین گوگل محسوب میشود.
از خودتان سؤال کنید آیا ریدایرکت دادن لزومی دارد؟ آیا با این ریدایرکت کاربر به صفحهای مناسب هدایت میشود یا از خواسته خودش دور میشود؟
ریدایرکت زمانی لازم است که شما بخواهید مخاطب خود را به مطالب مفیدتر هدایت کنید. برای مثال اگر صفحهای قدمی دارید یا آدرس قدیمی دارید که میخواهید مخاطب به جای آن از صفحه به روز شده شما استفاده کند، ریدایرکت کردن مجاز است. اما اگر شما مخاطب را از صفحه قدیمی خود به صفحه موذیانه هدایت کنید، کارتان کاملاً اشتباه خواهد بود.
بیشترین مورد سئو کلاه مشکی که ممکن است شما به صورت ناخواسته درگیر آن شوید، تولید محتوای بیکیفیت سئو کلاه مشکی است. تولید محتوا بیکیفیت به صورتهای زیر دسته بندی میشوند:
همانند اجناسی که روی ویترین مغازهها با تکرار، دیگر هیچ جذابیتی برای خریداران ندارند، محتوا نیز با تکرار بیشتر در سایتهای گوناگون از کیفیت کاسته میشود و گوگل این کاهش کیفیت را به صورت امتیاز منفی در سئو سایتهای متخلف اعمال میکند.
اگر شما به صورت خواسته یا ناخواسته از مقدار مشخصی بیشتر محتوای کپی شده در پست وب سایت خود داشته باشید، الگوریتمهای گوگل آن را شناسایی کرده و از نتایج جستجو به صورت خودکار حذف میکند. سابق بر این افراد میتوانستند با کپی کاری کردن از محتوای سایتهای معتبر و استفاده از محتواهای پرطرفدار سئو سایت خود را بهبود ببخشند.
دزدی محتوا در دنیای اینترنت بر اساس قوانین گوگل با الگوریتم پاندا شناسایی میشود. اگر میخواهید به کسی بسپارید که سئو سایت شما را بهبود ببخشد، به او بگویید که با الگوریتم پاندا و عواقب آن آشنا هستید تا سئو سایت تان یک روز پس از پرداخت پول او، افت رتبه نداشته باشد.
تمام حرفه شعبدهباز در این است که دید شما را از موضوع اصلی منحرف میکند و به شکلی شما را فریب میدهد. بخشی از محتوای بیکیفیت در سئو کلاه سیاه را کلمات نامرئی تشکیل میدهند. گوگل همانطور که قبلاً هم اشاره کردیم کدهای دستوری را میخواند و همانند چشم شما، نیازی به دیدن متن به صورت رنگ متفاوتتر از زمینه نوشته ندارد.
پس اگر شما متن هرز که شامل کلمات کلیدی است را به رنگ زمینه تغییر دهد، مخاطب آن را نخواهد دید. این روش دم دستی سالهای گذشته باعث بهبود سئو میشد.
چند سالی است که گوگل با دقت زیاد کدهای دستوری را بررسی میکند و در صورت مخفی کاری به شکلهای یکسانسازی رنگ زمینه و نوشته مشاهده کند آن را خلاف دانسته و مجازاتی برای خاطی در نظر میگیرد.
برای مثال سئو کلاه سیاه در یک صفحه بارها از کلمه جاروبرقی مارک ایکس برای عنوان معرفی «جاروبرقی برند وای» استفاده و این نوشتهها را به صورت رنگ زمینه استتار کرده است. حال شما به دنبال خرید جاروبرقی هستید. در صورتی که الگوریتم گوگل فعال نباشد، صفحهای با محتوای جاروبرقی برند وای به شما در رتبههای اول نتایج گوگل معرفی خواهد شد.
اما زمانی که الگوریتم گوگل فعال باشد، متنهای هم رنگ شده با زمینه تشخیص داده شده و به عنوان سئو کلاه مشکی شناخته و از نتایج جستجو مربوط به جاروبرقی برند وای، حذف میشوند تا شما نتایج دقیقتری به دست آورید.
یکی از روشهای دیگر در محتوای بیکیفیت، پیچیدن به بیراهه است. این کار موتورهای جستجو و کاربران را سردرگم میکند. این کار با استفاده از قراردادن عنوانی کاملاً معتبر و پرطرفدار بر روی محتوای بیکیفیت انجام میشود. به طور واضح شما عنوانی دلنشین را به عنوان طعمه برای فریب دادن و کشیدن مخاطب به سمت کلیک روی لینک خودتان استفاده میکنید. این در حالی است که با کلیک روی آن، همه چیز به بیراهه میرود.
این تجربه منفی توسط مخاطب به شکل بازخوردهای متفاوت همانند نرخ پرش مخاطب یا Bounce Rate و همچنین امتیازهایی که کاربران به مطالب شما میدهند، توسط گوگل جمعآوری و مورد بررسی قرار میگیرد. در نهایت بعد از مدتی لینک طعمه شما از روی جستجوهای گوگل برداشته شده و سایت نمره منفی میگیرد. به این ترتیب سئو کلاه مشکی فقط چند روز میتواند باعث افزایش رتبه شما شود.
ختم کلام محتوای بیکیفیت بخش مهمی از سئو کلاه مشکی است که باید از آن دوری کنید و این کار با تولید کردن محتوای مناسب، یکتا و همچنین معتبر است.
زمانی که مخاطب به مرور زمان به مطالب شما اعتماد کند، گوگل نیز شما را به عنوان یک نتیجه جستجوی معتبر به دیگران معرفی میکند. به این صورت است که به شکل عادلانه و جوانمردانه میتوانید سئو سایت را بهبود ببخشید.
«هر لینکی که برای دست بردن در رتبهبندی سایت یا سئو به منظور تغییر نتایج گوگل مورد استفاده قرار گیرد، به عنوان یک اشتباه و خطا برای گوگل شناخته شده و نقض قانون محسوب میشود». بر سر در گوگل این نوشته حک شده است. به زبان سادهتر، خرید و فروش کردن لینکهای معتبر برای افزایش سئو سایت در روشهای سئو کلاه مشکی غیرقانونی است.
همانطور که در مقالات مربوط به بهبود رتبه سئو اشاره شده است، استفاده کردن منطقی از بک لینک میتواند منجر به بهبود سئو شود. دقت کنید که گوگل استفاده بیش از حد (خرید و فروش) بک لینک را جرم شناخته است نه بک لینک.
تشخیص اصلی بر عهده الگوریتمهای گوگل است. گاهی بک لینکهای درست نیز در الگوریتمهای گوگل به عنوان تقلب و سئو کلاه سیاه شناخته میشود. برای دانستن چگونگی عملکرد الگوریتم بک لینک گوگل نیاز است که شما با دستورالعملهای FTC آشنایی داشته باشید که در این مقاله فرصت مناسبی برای معرفی آن نیست.
نقل قول یکی از مدیران پیشین گوگل است که، وب مسترها از بک لینک برای افزایش ورودی کاربران استفاده میکنند تا به سرعت بتوانند رتبههای اول گوگل را به دست آورند. خرید کردن بک لینک و ورودی مخاطب یکی از بدترین (دقیقاً بدترین) روشهای سئو کلاه سیاه است که متأسفانه سایتهای زیادی هم از آن استفاده کردند.
خرید و فروش بک لینک هیچ کمکی به شما برای رسیدن به رتبه پایدار مناسب سئویی نمیکند. اگر میخواهید هزینههای تولید محتوا را کاهش دهید و از روشهای ارزان برای بهبود رتبه استفاده کنید، مسلماً بک لینک ضربه سختی به شما وارد میکند. گوگل روز به روز الگوریتمهای بهتر به کار میگیرد و اقدامات غیرقانونی را به شدت مجازات میکند. به شما توصیه میکنیم به جای خرید و فروش بک لینک، خودتان دست به کار شوید.
نه تنها خریدار بک لینک، بلکه فروشنده بک لینک هم توسط گوگل مجازات میشود. پس اگر شما شروع به فروش بک لینک کردید و به خیال خودتان فکر میکنید همه چیز علیه خریدار بک لینک است، باید عرض کنیم، سخت در اشتباهید و به عنوان بخشی از پروسه سئو کلاه مشکی شما هم مجازات خواهید شد.
شاید شما همین امروز از اینکه تعداد زیادی بک لینک خریداری کرده بودید، پیشمان شدید، چاره سئو چیست؟ باید همه بک لینکها را یکی پس از دیگری پاک کنید؟
خوشبختانه گوگل با افزونه Disavow به شما کمک خواهد کرد تا تو را راهنمایی کنید. با استفاده از این افزونه دیگر گوگل در بررسیهای جستجوی خود بک لینکها را صرف نظر کرده و به سراغ آنها نمیرود، حتی در صورت وجود بک لینک خریداری شده، مشکلی برای شما پیش نخواهد آمد.
دادههای ساختار یافته یا Structured Data به دادههایی گفته میشود که موتورهای جستجو از جمله گوگل را برای رسیدن به اطلاعات مفید و اصلی هدایت میکند. شما بر اساس دستورالعملهای گوناگون میتوانید ساختارهای متفاوت برای نشان دادن آنها به گوگل ایجاد کنید. برای مثال معرفی یک غذا، ساختار متفاوتی نسبت به معرفی اماکن دیدنی دارد.
به این ترتیب موتور جستجوی گوگل خواهد فهمید که سایت شما چه مفاهیمی در خود دارد. به این ترتیب دید او از یک سایت که فقط در آن متن و تصویر وجود دارد به شکل درکی از یک مفهوم تغییر میکند. اما در برخی موارد مشاهده شده است که سئو کلاه مشکی با فریب دادن گوگل، باعث افزایش زودهنگام رتبه سئو و مشکلات بعدی میشود.
نمود استفاده از استراکچرد دیتا را با مفاهیم Knowledge Graphs و Rich Snippets شناخته و معرفی میشود. الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل، اطلاعاتی که شما به موتورهای جستجو معرفی کردهاید را استخراج و نمایش میدهد. سئو کلاه سیاه الگوریتم مرغ مگس خوار را فریب میدهد.
امتیازدهی تقلبی به مطالب سایت، طبقهبندی اشتباه دادهها و برخی موارد دیگر باعث خواهد شد که گوگل بعد از مدتی وب سایت شما را توسط الگوریتم مرغ مگس خوار شناسایی و از دور نمایش جستجوها حذف کند. علاوه بر الگوریتم مرغ مگس خوار، این مخاطبان هستند که میتوانند به سادگی شما را به عنوان یک خطا کار به گوگل معرفی کنند.
پس سعی نکنید از این راه هم سئو سایت خودتان را بهبود ببخشید.
قدیمیترین روش سئو کلاه سیاه، کامنت گذاری اسپم وار آدرس بلاگ و وب سایت است. شاید به لطف افزایش درک وب مسترها از الگوریتمهای گوگل و سئو، این روزها کمتر شاهد همین موضوع هستیم. اما در برخی موارد سایتهای رقیب برای کنار زدن شما دست به راههای ناشایستی همانند نظر گذاری اسپم لینک بلاگ میکنند.
در مورد بک لینکها اشاره کرده بودیم که دو گزینه فالو (Follow) و نوفالو (No Follow) وجود دارد. اکثر دوستانی که کامنت گذاری آزاد دارند، لینکهای قسمت نظرات را به صورت نوفالو تنظیم میکنند تا گوگل آنها را به عنوان سئو کلاه سیاه بررسی و شناسایی نکند.
البته در مواردی نظرات دارای لینکهای مرتبط به مخاطبین کمک میکند که گوگل نیز از وجود این لینکها استقبال زیادی کرده است. شما به عنوان وب مستر میبایست روزانه کامنت ها را بررسی و از سالم بودن آنها مطمئن شوید.
دلتان به رباتها و جفنگ گیر ها خوش نباشد. این روزها راههای تقلب زیادی وجود دارد و باید خودتان حواستان به کامنت گذاری باشد. توصیه میکنیم که کامنت گذاری را به شیوههای انسانیتر نزدیک کنید و از Google reCaptcha استفاده نمایید تا رباتها امکان کامنت گذاری نداشته باشند.
اگر مستروب چندین وب سایت با یکدیگر توافق کنند که به صورت شبکهای به یکدیگر بک لینک بدهند یا اینکه یکی از وب مسترها با توافق دیگران، بک لینکهای متوالی از دیگر سایتها دریافت کند، مزرعه لینک تشکیل میشود. مزرعه لینک در نگاه اول کار درستی است اما در نهایت گوگل از آن به عنوان سئو کلاه سیاه در قوانین خود نام برده است.
موتورهای جستجو در طول سالهای گذشته به سادگی میتوانند تشخیص دهند که چرا یک سایت در طول مدت چند هفته با استفاده از بک لینکهای متعدد و بدون محتوای نوشتاری تبدیل به یکی از نتایج اول جستجوها شده است. در مواردی بک لینک دادن به داخل خود سایت هم به صورت مزرعه لینک شناخته میشود.
کیفیت بک لینکها از جمله موارد مهم و اساسی است که باید به آن دقت داشته باشید، مزرعهای با لینکهای با کیفیت مسلماً برای گوگل ارزش بیشتری نسبت به مزرعهای با لینکهای بیکیفیت و کم بازده دارد. لذا سعی کنید که در صورت استفاده از بک لینک، از لینکهای دارای اعتبار بهره گیرید.
سایتهای معتبر زیادی وجود دارند که از سئو کلاه مشکی استفاده کردند و توسط گوگل به رتبههای پایین کشیده شدند و بعدها با اصلاح الگوی رفتاری خود به صدر جدول جستجوها باز گشتند، از جمله سایتهای:
پس از این سایتها عبرت بگیریم و دست از سئو کلاه سیاه بردارید. اما سؤال پایانی شما از ما.
امروزه استفاده از دوربین مدار بسته رواجی گسترده یافته است. با توجه به پیشرفت روزافزون تکنولوژی و سبک زندگی، نیاز به نظارت بر امنیت افراد، اموال آنها و ساختمانها، بیش از پیش احساس میشود. برای بهینهسازی مخارج و استفاده از منابع و نیروی کار، سیستمهای نظارت تصویری به وجود آمدهاند. در چند دههی گذشته با پیشرفت قابلیتهای این سیستمها و دوربین های مدار بسته، استفاده از آنها بسیار رواج یافته، به طوری که مهمترین و پایهای ترین قسمت نظارتی در ساختمانها و اماکن عمومی محسوب میشوند. در این مقاله قصد داریم با بررسی کاربرد های سیستم نظارتی تصویری و با نگاهی به تاریخچه و آمار و ارقام مربوط به آنها، به بررسی کلیاتی مربوط به دوربینهای امنیتی و پیشرفتهای قابل توجه آن بپردازیم.
فروش دوربین مداربسته هایک ویژن
سیستمهای نظارت تصویری با استفاده از دوربین مداربسته و مانیتور کردن تصاویر، به منظور بهبود امنیت محیط به وجود میآیند. در این سیستمها تصاویر توسط دوربینهایی ضبط شده و پس از انتقال به دستگاه ضبطکننده، نگهداری میشوند و در یک اتاق مانیتورینگ تصاویر توسط کادر امنیتی مربوطه، بررسی میشوند. غالبا هدف از به کار گیری دوربین مدار بسته، نظارت و کنترل امنیتی بوده و در اماکن حساس استفاده میشود. این اماکن شامل بانکها، فروشگاهها، ادارات، بیمارستانها، فرودگاهها، ایستگاههای حمل و نقل، مدارس و مراکز آموزشی، مجتمعهای تجاری و تفریحی و همچنین دوربین های شهری و کنترل ترافیک میشوند. دوربینها داخل وسایل نقلیه مانند اتوبوس و قطار شهری نیز نصب میشوند. در دنیای مدرن، نظارت با استفاده از دوربین امنیتی از اهمیت بیشتری برخوردار شده است. در سالهای اخیر دوربین های پوشیدنی نیز مخصوص مشاغل امنیتی مانند ماموران پلیس، معرفی و استفاده شدهاند.
دوربین مدار بسته در صنایع مختلف نیز با هدف جلوگیری از تماس کارگران با قسمتهای خطرناک و صرفهجویی در منابع و نیروی کار، باعث پیشرفت خطوط تولید شده است. در این صنایع تصاویر ضبط شده با دوربین به یک اتاق کنترل منتقل شده و توسط اپراتور، تحلیل و بررسی میشود. بنابراین، دادههای دوربین نظارت ویدئویی میتوانند به طور لحظهای مورد استفاده قرار گرفته و یا به صورت ذخیره شده و در صورت نیاز، استفاده شوند. روش نوینتر استفاده از دوربین، بهره بردن از دستگاههای ضبط ویدیویی دیجیتال (DVR) است که امکان ذخیرهسازی تصاویر تا چندین سال را با کیفیت و ویژگیهای مورد نیاز، فراهم میسازد. از دیگر قابلیتهای نوین دوربین امنیتی میتوان به سنسور های تشخیص حرکت، خواندن پلاک، تشخیص دما و آگاهسازی کاربر از خطرهای احتمالی اشاره کرد.
برای اولین بار در سپتامبر سال 1968 در شهر اولان ایالت نیویورک آمریکا، دوربین شهری در خیابان اصلی شهر و به هدف مبارزه با جرایم نصب شد. همچنین در سال 1973 نیز در میدان معروف تایمز، پلیس نیویورک از دوربین مدار بسته استفاده کرد. اگرچه در آن مقطع نصب دوربین مداربسته تاثیر بسزایی در آمار جرایم نداشت، اما در دههی 80 میلادی استفاده از دوربین امنیتی در سراسر ایالات متحده به منظور مبارزه با جرایم افزایش یافت. به عقیدهی پلیس تاثیر استفاده از دوربین و قیمت پایینتر آن در مقایسه با افزایش نیروی پلیس، باعث به صرفه بودن استفاده از این نوع سیستم نظارتی ویدئویی میشد. همچنین استفاده از دوربین مدار بسته در کسب و کار هایی که بیشتر در معرض تهدید امنیتی بودند نیز افزایش یافت. تا سال 1998، حدود سه هزار دوربین در بانکها و فروشگاههای شهر نیویورک نصب شده بود.
بیشتر بخوانید: دوربین مداربسته هایک ویژن ، نمایندگی هایک ویژن ، پشتیبانی هایک ویژن
اولین دوربین مداربسته به حالت مکانیکی کار میکرد در سال 1927 توسط فیزیکدان و مخترع روس اهل اتحاد جماهیر شوروی سابق، لئون ترمین (Leon Theremin)، در شوروی ساخته شد. این دوربین که به سفارش سازمان کار و دفاع ساخته شده بود، از یک دوربین دستی فرستندهی امواج کوتاه و یک گیرنده تشکیل شده بود و قابلیت ایجاد تصاویری با رزولوشن حدود 100 ردیف را داشت. دوربین امنیتی اختراع شده توسط ترمین بعداً و به درخواست جوزف استالین در محوطه کاخ کرملین مسکو نصب شد تا بر بازدیدکنندگان نظارت ویدئویی داشته باشد. دوربین های مدار بسته دیگری که توسط شرکت زیمنس در آلمان نازی ساخته شده بود نیز در سال 1942 برای نظارت بر شلیک موشکهای وی-2 استفاده شدند. اولین دوربین مدار بسته استفاده شده در ایالات متحده وریکان نام داشت. این دوربین در سال 1949 معرفی شد. اطلاعات زیادی از دوربین وریکان به جز اینکه در تبلیغات آن گفته میشد که نصب آن نیازی به اجازه از دولت ندارد، در دسترس نیست.
دوربین های امنیتی اولیه نیاز به نظارت دائم داشتند، چرا که امکان ذخیرهسازی اطلاعات و بررسی مجدد وجود نداشت. این کار بعداً به کمک تجهیزات ذخیرهسازی فیلم ممکن شد. این تجهیزات از نوارهای مغناطیسی استفاده کرده و پس از پر شدن نیاز به تعویض داشتند. عملی که نیاز به مداخلهی دستی اپراتور داشته و وقتگیر و گران تمام میشد. به دلیل وجود این مشکلات و عدم دسترسی آسان، دوربین مدار بسته در آن دوران فراوانی چندانی نداشت. معرفی نوار کاست های VCR در دههی 70 میلادی و قابلیت پاککردن اطلاعات روی آنها باعث فراوانی استفاده از این دوربین شد. در دههی 90 میلادی نیز پیشرفت تکنولوژی، امکان ضبط همزمان توسط چند دوربین و همچنین ضبط سریع (Time Lapse) و ضبط حرکات صرف را ممکن کرد. این اتفاقات باعث صرفهجویی در هزینه و زمان شده و سرعت رواج دوربین امنیتی را بیش از پیش افزایش داد.
در حال حاضر تخمین زده میشود که بیش از 700 میلیون دوربین مداربسته در سرتاسر جهان مشغول ضبط تصاویرند. با توجه به جمعیت و تقاضای بالا در آسیا، 65 درصد از این دوربینها در این قاره بوده و حدود 54 درصد از کل دوربین های جهان نیز مربوط به کشور چین است. جمعیت زیاد، کنترل بالای امنیتی و سیستمهای نظارتی پیچیده دلیل وجود این تعداد بالا در چین بوده است. در حال حاضر تعداد زیادی از این دوربینها به قابلیت تشخیص چهره نیز مجهز شدهاند. با این وجود، تعداد دوربین های فعال در ایالات متحده آمریکا به نسبت جمعیت آن بیشتر است. پیشرفت چشمگیر تکنولوژی در سیستمهای نظارتی و امنیتی در سالهای اخیر باعث تحول در جلوگیری از وقوع جرایم شده است. روشهای نوین مانیتورینگ اجتماعی توانسته است آمار تخلفات را در سرتاسر جهان کاهش دهد.
در سال 2011 حدود 30 میلیون دوربین مدار بسته در ایالات متحده آمریکا مشغول به کار بود. استفاده از سیستم نظارت ویدئویی در آمریکا همیشه روشی رایج بوده، به طوری که در سال 1995 یک تولید کننده آمریکایی دوربین مدار بسته درآمدی 120 میلیون دلاری گزارش کرده است. پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر به برجهای دو قلوی مرکز تجارت جهانی در سال 2001، استفاده از دوربین در اماکن عمومی با احتمال حملات خطرناک مانند بانکها و فرودگاهها به منظور شناسایی فعالیتهای تروریستی افزایش بیشتری یافت. وزارت امنیت ملی آمریکا به شهرها برای استفاده از دوربین امنیتی تسهیلات ویژه میدهد. در سال 2009 حدود پانزده هزار دوربین در شهر شیکاگو فعال بود. سیستم نظارت ویدئویی شهر نیویورک نیز 6000 دوربین مدار بسته مرتبط با هم دارد. در منطقهی واشنگتن دیسی بیش از سی هزار دوربین فعال است که حدود شش هزار از آن در خطوط قطار شهری نصب شدهاند.
در سایر نقاط جهان نیز استفاده از دوربین مدار بسته با اقبال خوبی مواجه بوده و در حال افزایش نیز میباشد. در بریتانیا و در سال 2011 تعداد 1.85 میلیون دوربین نصب شده تخمین زده میشود. در این کشور اکثریت دوربینها توسط دولت کنترل نمیشوند و به بخش خصوصی تعلق دارند، به طوری که از این تعداد فقط 52 هزار دوربین به دولت مربوط است. در آمریکای لاتین به دلیل افزایش ناامنی، رشد دوربینهای امنیتی سرعت زیادی داشته است. روسیه اکثر دوربین های شهر مسکو را به فناوری تشخیص چهره با استفاده از الگوریتم شبکه عصبی مجهز کرده است. در کشور استرالیا در دههی گذشته تعداد دوربین های نظارتی با رشد دوبرابری، به یک میلیون عدد رسیده است. آلمان نیز از کشورهاییست که به نسبت جمعیت، از تعداد زیادی دوربین بهره برده و این عدد به 5.2 میلیون در سال 2019 میرسد.
امروزه بسیاری از مردم در محل کار شخصی خود، شامل فروشگاهها، رستورانها و یا شرکتهای خدماتی، و همچنین در خانههای خود از دوربین استفاده میکنند.(برای اطلاعات بیشتر مقاله نصب دوربین مداربسته برای منزل را مطالعه کنید). وجود دوربین مداربسته به تنهایی میتواند باعث جلوگیری از وقوع جرم و سرقت شود. سارقان با دیدن دوربین و با علم به احتمال بالای شناسایی و دستگیری، از ارتکاب جرم صرف نظر میکنند. همچنین وجود دوربین مدار بسته در کسب و کار های شخصی و فروشگاهها باعث جلوگیری از سرقت و خرابکاری توسط افراد شده است. بسیاری از سارقان به دنبال خانههای بدون دوربین هستند که بتوان راحتتر و بدون شناسایی وارد آنها شد. به همین دلیل است که سیستم های نظارت ویدئویی و دستگاه دوربین استفاده شده در آنها را در حالتی مشخص و مسلط بر تمامی زوایا نصب میکنند. در بسیاری از اوقات نیز وجود دوربین نظارت ویدئویی در محل توسط برچسبهایی به اطلاع افراد میرسد.
علاوه بر پیشگیری از وقوع جرایم، دوربین مداربسته میتواند برای کنترل کارکنان و مشتریان توسط صاحبان کسب و کارها استفاده شود. به طور مثال مدیر یک فروشگاه میتواند با استفاده از دوربین مدار بسته آمار مراجعهی مشتریان و حضور آنها در قسمتهای مختلف فروشگاه را استخراج کند. دوربین های جدید قابلیت کنترل از راه دور و بررسی تصاویر با استفاده از تبلت و یا موبایل هوشمند را داشته و میتوان با اتصال به اینترنت به آسانی و از هرجا به تصاویر زندهی منزل یا محل کار، دسترسی داشت. همچنین بعضی از دوربینها به سنسورهای تشخیص حرکت مجهز بوده و میتوانند در صورت دیدن حرکت، فعال شده و به فرد مسئول یا حراست امنیتی محل هشدار دهند.
امروزه با پیشرفت تکنولوژی، در قابلیتهای دوربینهای امنیتی نیز پیشرفتهای چشمگیری حاصل شده است که در ادامه به بررسی چند نمونه از آنها که باعث رواج بیش از پیش این سیستمها شده است را بررسی میکنیم.
دوربین مداربسته کنترل شده توسط کامپیوتر قادر است اشیا را تشخیص داده و در زاویهی دید خود آنها را دنبال کرده و دستهبندی کند. آنالیز محتوایی ویدئو (VCA) به معنی بررسی فیلم برای تشخیص اتفاقات بر اساس دستهبندی اشیاست. از VCA میتوان برای تشخیص الگوهای غیر منتظره در یک محیط استفاده کرد. چنانچه در یک محیط و یک نمونه از جمعیت اتفاق ناهنجاری رخ دهد، دوربین آن را تشخیص داده و اعلام میکند. به طور مثال اگر شخصی در یک مکان بر خلاف جهت معمول حرکت کند (مثلا بر خلاف جمعیت در فرودگاه یا خارج شدن از یک ورودی در مکان عمومی) سیستم آن را تشخیص داده و هشدار میدهد. در آنالیز محتوایی ویدئو امکان دارد که خود دوربین مدار بسته آنالیز را انجام دهد یا اینکه در یک سرور مرکزی این آنالیز انجام شود. هر دوی این روشها مزایا و معایب خاص خود را دارد.
نگهداری اطلاعات ضبط شده توسط دوربین مدار بسته هزینهبر بوده، ولی اقدامی لازم است. قبل از پیشرفت تکنولوژی و در دوربینهای مدار بسته اولیه باید تصاویر به صورت دائم توسط افراد دیده میشد چون که امکان بررسی مجدد آنها از روی حافظهی ضبط شده وجود نداشت. کیفیت و حجم تصاویر ذخیره شده و همچنین مدت زمان آن به عوامل مختلفی از جمله میزان فشردهسازی، تعداد فریم (تصویر های فیلم در یک ثانیه) و اندازهی تصویرها بستگی دارد. امروزه دستگاههای DVR (مخفف دستگاه ضبط تصویر دیجیتال) قابلیت ذخیرهسازی تصاویر در فرمتهای مختلف را دارند. فیلم ضبط شده تا مدت زمان مشخصی نگهداری شده و پس از آن میتوان آن را آرشیو کرده یا از روی دیسک پاک کرده تا فیلم جدید جایگزین آن شود. مقدار این زمان به نیاز سازمان مربوطه و دستگاههای ذخیرهسازی استفاده شده مربوط است.
نوع جدید و پیشرفتهتری از دوربین مداربسته، دوربینهای تحت شبکه هستند. تخمین زده میشود که برای اولین بار و در سال 2014 این دوربینها توانستند فروش بیشتری نسبت به دوربینهای آنالوگ داشته باشند. دوربین تحت شبکه از شبکهی اینترنت که توسط اکثر شبکههای محلی (LAN) استفاده میشود، بهره میبرد. همچنین کاربران میتوانند در صورت لزوم تصویر این نوع دوربین مدار بسته را از طریق اینترنت منتقل کرده و از روی گوشی موبایل هوشمند خود، از هر جایی که دسترسی به اینترنت دارند به صورت زنده مشاهده کنند. در استفادهی حرفهای و در امنیت زیرساختها از یک شبکه خصوصی یا VPN نیز استفاده میشود. دوربین تحت شبکه جزئی از اینترنت اشیاء (IoT) محسوب شده و از بسیاری از مزایای آن بهرهمند است. همچنین مخاطرات امنیتی مانند سایر دستگاههای تحت شبکه نیز در استفاده از دوربین تحت شبکه وجود دارد.
دوربین مدار بسته تحت شبکه نیز مانند دوربین مداربسته آنالوگ، بیشتر در سیستمهای امنیتی و به منظور نظارت تصویری مورد استفاده قرار میگیرد. به هر حال و بر خلاف آنها، نیاز به یک دستگاه ذخیرهسازی محلی نداشته و دسترسی به یک شبکه محلی کفایت میکند. بعضی از این دوربینها از یک دستگاه ضبط ویدئویی تحت شبکه (NVR) مرکزی برای ذخیرهسازی تصاویر و ایجاد هشدار استفاده میکنند، در حالی که سایر دوربین های تحت شبکه میتوانند بدون یک دستگاه مرکزی، تصاویر را مستقیما بر روی یک شبکه محلی یا از راه دور، ضبط کنند. اولین دوربین تحت شبکه توسط شرکت سوئدی اکسیس در سال 1996 معرفی شد.
دوربین های پرشمار در شهرهای بزرگ امروزه میتوانند با سایر دوربین های نصب شده در شهر توسط افراد دیگر، شبکهی گستردهای از سیستم نظارت تصویری را تشکیل دهند. به طور مثال در کلانشهر شیکاگوی آمریکا، از شبکهای از دوربین مدار بسته استفاده میکند، به طوری که دوربین های نصب شده توسط دولت با دوربین های خصوصی که در مقابل خانهها، مغازهها، رستورانها و حتی در اتوبوسها نصب شدهاند ترکیب شدهاند. در نتیجه شبکهی گستردهای از حدود پانزده هزار دوربین مداربسته به وجود آمده است. هر شخص نیز میتواند تصاویر دوربین خود را با محل فیلمبرداری در اختیار این شبکه قرار دهد. در صورت بروز هرگونه مخاطرهی امنیتی، سیستم میتواند به سرعت به تصاویر زنده از آن محل دسترسی داشته و برای اقدامات پیشگیرانه تلاش کند.
دوربین مدار بسته بیسیم نوع جدیدتری از دوربین تحت شبکه یا IP است، به طوری که میتواند تصاویر را به صورت سیگنالی به گیرندهی بیسیم ارسال کند. اکثر دوربین های بیسیم حداقل به یک کابل جهت تغذیه و رسیدن برق نیاز دارند و لفظ «بیسیم» مربوط به کابلهای مربوط به انتقال تصاویر و صدا میشود. هرچند بعضی از این دوربین های مدار بسته توسط باتری تغذیه شده و نیازی به سیم تغذیه هم ندارند. امروزه به دلیل قیمت پایین و نصب آسان، استفاده از دوربین بیسیم در استفادههای جزئی و کوچک گسترش یافته است. به هر جهت، دوربین های بیسیم به اندازه دوربین های عادی قابل اعتماد نیستند. در دوربین های بیسیم اولیه از تکنولوژی آنالوگ استفاده میشد، در حالی که در دوربینهای بیسیم جدید با استفاده از تکنولوژی دیجیتال، کیفیت تصویر، جلوگیری از مداخلات ناخواسته و همچنین امنیت تصاویر بهبود یافته است.
این قابلیت به معنای قابلیت ضبط تصاویر در نور کم است. از آنجایی که در بسیاری از موارد دوربین های مدار بسته در مکانهای تاریک و خلوت، و همچنین در شب و به هنگام تعطیلی استفاده میشوند، قابلیت دید در شب برای این دوربینها قابلیتی ضروریست. بینایی چشم انسان به طیف نور مرئی محدود میشود و توانایی دیدن امواج فروسرخ و فرابنفش را ندارد. در بعضی از جانوران مانند میگو این طیف گستردهتر بوده و قابلیت تشخیص امواج فروسرخ و فرابنفش نیز وجود دارد. قابلیت دید در شب در دوربین مدار بسته نیز به همین معناست، دوربین دید در شب با تشخیص اشعهی فروسرخ (تصویرسازی گرمایی) و بهبود تصاویر میتواند در تاریکی تصاویر واضحی ضبط کند.
با پیشرفت روزافزون تکنولوژی، لنز دوربینها با استفاده از اشعه IR به جای نور مرئی (ترموگرافی)، قادر به تشخیص حرارت محیط و تشکیل تصاویر بر اساس آن بوده است. با استفاده از این تکنولوژی در دوربین های مدار بسته، دوربین های ترمال (Thermal) به وجود آمدهاند از این قابلیت برای تشخیص مخاطرات احتمالی و همچنین تشخیص حضور افراد و وسایل نقلیه در ساختمانها در هنگام انجام عملیات امنیتی یا نجات استفاده میشود. دوربین ترمال میتواند در شرایط بد آب و هوایی و با دید ناکافی نیز حضور موجودات زنده را تا فاصلهی خوبی پیشبینی کند، به همین جهت در اماکنی که نیاز به کنترل امنیتی شدید دارند کاربرد دارد. از جمله کاربردهای این قابلیت میتوان به تشخیص دمای محیط صنعتی و پیشگیری از خطر، پیشبینی حضور افراد و همچنین تشخیص درجه حرارت بدن و تشخیص بیماری (مانند تشخیص تب از علائم بیماری کرونا ویروس جدید COVID-19) اشاره کرد.
استفاده از دوربین مداربسته ترمال با توجه به قیمت بالا، رزولوشن پایین و کاربری خاص آن، در مصارف عادی و خانگی بسیار محدود است و کاربرد آن بیشتر به مصارف صنعتی و امنیتی مربوط میشود. تصویری که دوربین ترمال تشکیل میدهد از اشعههای فروسرخ (Infrared) تشکیل میشود که نسبت به نور مرئی طول موج بلندتری داشته و در حالت عادی با چشم انسان قابل دیدن نیست. بنابراین تصویر وضوح عادی را نداشته و قابل استفاده برای شناسایی افراد نمیباشد؛ چرا که تصویر صرفا از روی درجه حرارت سطح بدن تشکیل شده است.
از دیگر پیشرفتهای امنیتی در زمینه نظارت تصویری، ساخت دزدگیر اماکن است. دزدگیر اماکن امروزه انواع مختلفی داشته و در مدلهای بیسیم و باسیم موجود است. اساس کار دزدگیر به این صورت است که در هنگام خالی بودن مکان مورد نظر روشن میشود و در صورت تشخیص حرکت فعال شده و با فرد مسئول، صاحب محل یا پلیس تماس برقرار میکند. در کنار دزدگیر میتوان از دوربین نیز استفاده کرد تا هم بتوان تصویر زنده از محل را سریعا و از راه دور بررسی کرد، و همچنین جهت شناسایی و دستگیری فرد خاطی، از تصاویر بهره برد. دوربینهای مدار بستهای نیز وجود دارند که میتوانند در صورت تشخیص حرکت فعال شده و اقدام به تماس و فیلمبرداری کنند.
میتوان گفت با وجود پیشرفتهای روزافزون سیستم نظارت ویدئویی، دوربین های مدار بسته به یک بخش حیاتی از پروژههای عمرانی در دنیای امروز تبدیل شدهاند. استفاده از این سیستمها علاوه بر صرفهجویی در مصرف منابع و نیروی انسانی، کیفیتی مثال زدنی و کاربریهایی غیر قابل جایگزین به ارمغان آورده است. استفادهی گسترده از دوربینهای مدار بسته توسط تمامی دولتا در سراسر جهان و همچنین در انواع ساختمانهای تجاری و مسکونی، گواهی بر این مسئله است. به همین دلیل انواع متنوعی از دوربین مدار بسته با قابلیتهای مختلف به وجود آمده است. دوربینهای بدون سیم، تحت شبکه، دید در شب، حساس به حرکت، حرارتسنج و ضد رطوبت از جمله امکاناتی است که برای رفع نیاز خاص مشتریان ارائه میشوند.
بیشتر بخوانید : دوربین مدار بسته ، دوربین مداربسته اصفهان، دوربین مداربسته شیراز ، دوربین مداربسته برای منزل